22.05.2020

СПЕЦИАЛНО ИНТЕРВЮ С ВАЛЕНТИНА СТОЕВА, рицар на детските книги

„Дори 15 минути четене на ден с децата им помагат да развият интелигентността, емпатията и социалните умения.“



СПЕЦИАЛНО ИНТЕРВЮ С ВАЛЕНТИНА СТОЕВА, рицар на детските книги



Валентина Стоева от години е активист, вдъхновител, ограмотител и истински познавач на децата и детските книги. Тя е създател на първата по рода си у нас награда за детска литература, в която децата гласуват за любимите си книги - „Бисерче вълшебно“. Освен това е съосновател на фондация „Детски книги“ и сайта detskiknigi.com, чиято мисия е да свързва малчуганите не просто с книгите, а с най-подходящите за всяко дете четива. Работи ежедневно с библиотеки, училища и детски градини в цялата страна, за да насърчава четенето сред малки и големи. По повод 24 май мечето TEDI я откри за специален книжен разговор!



МЕЧЕТО TEDI: Здрасти, Вал! Ти си спец по едно вълшебно и много полезно нещо, наречено ранно детско четене. Какво всъщност е това - нали не става дума за бебета, които вече могат да четат!?



Здравей, TEDI! Ранното детско четене е специална рецепта, която включва дете, родител и книжка. Родителят гушва детето си и му чете за приказни герои или динозаври, за приключения или за света около тях. Това съвместно четене помага на децата да растат щастливи и спокойни. Помага им и да видят ясно, че родителите им ги обичат.



Ранното детско четене изобщо не означава, че родителите учат бебетата си или малките деца да четат. Да четеш сам е сложно умение и мозъкът трябва да „узрее“, а това се случва чак около 7-годишна възраст. Но за да узрее, мозъкът трябва да трупа знания за думите и за света, а най-лесно това се случва, когато мама и татко, кака и батко или баба и дядо четат на децата. Когато и където поискат!



МЕЧЕТО TEDI: Ти имаш малко дете, с което лично си изпробвала силата на ранното детско четене. Ако трябва да откроиш най-важните предимства, кои ще са те?



Ранното детско четене помага на децата:

- Да опознаят себе си и света около тях. Тези знания са важни, защото помагат за спокойното и уверено справяне с предизвикателствата.

- Да развиват речниковия си запас – трудно е да обясниш какво мислиш и чувстваш, ако нямаш нужните думи.

- Стимулира естествената любознателност и помага на децата да се справят добре в училище по-късно.



МЕЧЕТО TEDI: Много хора са с нагласата, че децата не бива да се учат да четат преди училище, защото после им е скучно. Какъв е правилният баланс?



Децата не бива да се учат да четат преди училище, ако не са готови за това. Самостоятелното четене е сложна дейност и не бива да оказваме натиск, ако детето не е подготвено. Да умееш да четеш рано не е признак за по-висока интелигентност.



Ако детето иска да се научи да чете, родителят трудно ще го спре (и не е нужно). Но ако мама и татко се притесняват, че детето ще изостане в училище и искат да го научат, без да е готово, резултатите могат да са неприятни и четенето винаги ще е свързано с нещо натрапено.

Балансът се крие в слушането на детето – то показва най-ясно кога е времето за овладяване на ново умение и кога – не.



МЕЧЕТО TEDI: Можеш ли да издадеш някои от твоите хитрини или просто подходи, чрез които сближаваш децата с книгите по естествен начин? Как да го правят по-лесно и останалите родители?



- Самата аз обичам да чета и го правя във всеки възможен момент. Децата копират родителите си – моите ме виждат често с книга в ръка и естествено имат интерес към четенето.

- Опитвам се да избирам четива, които покриват интересите на детето. Ако харесва забавни истории, предлагам такива. Ако се вълнува от машини – залагам на енциклопедии. И винаги съм готова да предложа нещо друго, ако това не се хареса.

- Позволявам на детето ми да избира книгите си самичко. Подарявам често книги. Не се ядосвам, ако моите предложения не се харесат (но това се случва наистина рядко!).



Ако родителите се чудят какво да изберат, най-лесно е да попитат библиотекар или пък да проверят в сайта Detskiknigi.com – с колегите ми се опитваме да правим обективни материали за книгите през погледа на децата, но и на възрастните.



МЕЧЕТО TEDI: Като едно любопитно мече знам, че имаш наум много данни от проучвания за детската грамотност и развитие. Ще ни разкриеш ли някои интересни резултати от подобни изследвания? Чух например, че солидна част от природната интелигентност на детето се формирала до 8-годишна възраст.



Има много интересни изследвания и данните от тях изненадват, шокират и вдъхновяват. Така е, проучвания показват, че около 80% от природния интелект се развива до около 8-годишна възраст, макар най-бурният период на развитие да е до около петия рожден ден.



По-важно е родителите да знаят, че дори 15 минути четене на ден с децата им помагат да развият интелигентността, представянето в училище, емпатията и социалните умения и тези 15 минути са много по-важни от социално-икономическия статус на семейството и дори от средата, в която живее.



(Вижте видеото: Европа чете: ползите от четенето на глас)



МЕЧЕТО TEDI: Знаеш ли някоя хубава история за това как дете, което не се е вълнувало много от книгите, е започнало с удоволствие да чете...



Имам купища такива истории от работата си през годините! И всички тези спомени са много вдъхновяващи, защото показват каква магия владеят книгите.



С колегите ми от фондация „Детски книги“ знаем, че няма нечетящи деца – само такива, които още не са открили точните книги. Нашата мисия е да срещаме децата с книгите, които ще ги превърнат в читатели. Вдъхновяващо, нали?



МЕЧЕТО TEDI: Ти имаш специално отношение към четенето от устройство. Защо да предпочитаме книгата за детето си? Сподели няколко съвета в тази посока.



Когато четем от екран, мозъкът ни обработва информацията по различен начин – например четем по диагонал, а и често се разсейваме. Разбира се, тук любителите на четене от електронни устройства ще спорят много, но аз ще се опитам да дам няколко ползи от четенето на хартиено издание, когато говорим за книги за деца:



- Допирът на пръстите до хартията е важен – детето тренира фината си моторика чрез разгръщането на страниците.

- Много по-лесно вижда каква е посоката на текста и на четенето – от ляво надясно и от горе надолу (в българския език).

- В ранна възраст детето чете чрез илюстрациите – трудно е детска картинна книга да бъде представена добре на екран

- Събирането на домашна библиотека е ключово за проявяването на интерес към предмета книга. Ако у дома детето не вижда книги (макар в устройството да са заредени стотици), първата книга пред погледа му може да е букварът в първи клас. Често срещам и четящи родители, чиито деца не четат, защото всъщност виждат как родителят им стои пред… екрана.



МЕЧЕТО TEDI: Покрай националната награда “Бисерче вълшебно”, на която си създател и в която деца гласуват за любими книги, какво е твоето усещане - какво прави една книга харесвана от децата?



Децата обичат книги, които не им размахват пръст, които говорят на техния език и същевременно не се „вдетиняват“.

Като всяко човешко същество, децата очакват да бъдат уважавани, приемани и разбирани. Когато книгите изпълняват тези критерии и помагат на децата да растат спокойни, щастливи и уверени, те са харесвани от малките читатели.

ВИЖ СЪЩО

  • НОВИНИ

    Годишна среща на детските читателски клубове „Бисерче вълшебно“, 2023г

    Годишна среща на детските читателски клубове „Бисерче вълшебно“, 2023г
    Годишна среща на детските читателски клубове „Бисерче вълшебно“, 2023г
    НАУЧИ ПОВЕЧЕ →
  • НОВИНИ

    Резултати национална кампания „Бъди герой с TEDI“

    Резултати национална кампания „Бъди герой с TEDI“
    Резултати национална кампания „Бъди герой с TEDI“
    НАУЧИ ПОВЕЧЕ →