КАК ДА РАЗВИЕМ ДЕТСКАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ
Има начин и децата, и родителите да се забавляват, докато развихрят въображението си и тренират ума си. Мечокът TEDI ви предлага 6 любопитни начина да развивате интелигентността на детето си, като същевременно сте спокойни, че ще му е интересно и се чувства подкрепено и значимо.
ЛАТЕРАЛНИ ЗАГАДКИ
За разликата от логическото мислене, латералното (още известно като творческо) мислене не е широко популярно, нито е застъпено в училище, а всъщност е безценно. То помага на децата да развият усет към необичайната гледна точка, към изненадващите, но пък много изобретателни решения на проблеми. Най-добрата новина е, че латералните загадки, с които се тренира подобен тип мислене, са много интригуващи и за възрастни, и за деца, увличат и наистина не омръзват , докато не бъдат отгатнати. За разгадаването им е необходимо нестандартно мислене и готовност да се откажете доброволно от традиционната логика. Ето няколко, с които да развихрите мозъка на детето си и да му подарите добро настроение и усещане за откривателство:
Загадка 1: Насред едно поле се намирали две копчета, две пръчки и един морков. Как са се озовали там? (Отговор: Пролет е, а това са материалите за украса на снежен човек, който се е стопил.)
Загадка 2: Един мъж влязъл в бар и поискал чаша вода. Барманът извадил балон надул го и го спукал. Мъжът благодарил и си излязъл. Какво всъщност се е случило? (Отговор: Мъжът хълцал, затова искал вода. А барманът го уплашил, за да му помогне да спре да хълца.)
Повече за латералното мислене можете да откриете в популярната книга на създателя на термина - Едуард де Боно: “Шест мислещи шапки”.
ИГРАТА “ПРЕДИМСТВА”
Играта “Предимства” е създадена от сингапурски експерт по развитие на детската интелигентност. Нейната цел е познато нещо - предмет или животно например, да се погледне от различна перспектива. Ето един пример как да я изиграете вкъщи с децата: Помолете ги да назоват три предимства на това да си геко гущер! За да развихрят фантазията си, им помогнете в началото с няколко примерни предимства: 1) Хубавото на това да си гущер, е че, братовчед ти е дракон. 2) Можеш да си ходиш гол и на никого не му дреме. 3) Не е нужно да миеш пода, защото така или иначе краката ти се залепят за него.
Полезното на тази игра е, че развива умението да се изграждат позитивни сценарии и в нея на практика няма грешни отговори, затова е толкова забавна. Ето още два въпроса, които можете да използвате у дома: 1) Измисли три безопасни начина да целунеш таралеж! и 2) Предложи два необичайни начина да използваш счупен молив.
ВЕРИЖНО РАЗКАЗВАНЕ НА ИСТОРИИ
Целта на тази игра е да събуди креативността, но и екипността в семейството. Вземете един лист. Нека детето има специалната възможност да измисли първото изречение от една нова история. Можете предварително да го насочите с произволен пример като: “В един висок, панелен блок живеел розов жираф.” Историята продължава със следващия член от семейството, който допълва второто изречение, така че да е уместно продължение на първото.
Третото изречение е авторство на трети член от семейството и така, на ротационен принцип, докато завършите малка история. В играта можете да включите онлайн и роднини, които са далеч, като им прочетете дотук измисленото. После провокирайте децата да илюстрират съвместно създадената история и дори можете да я превърнете в домашна книжка!
РИСУНКА И ВЪОБРАЖЕНИЕ
Тази игра е изключително лесна за децата и малко по-трудна за техните родители. Идеята тук е вие да нарисувате елементарна, но затова пък по-абстрактна рисунка, например: две успоредни линии, пресечени от кръг, или триъгълник с точици вътре. След това целта е да провокирате фантазията на детето, като го попитате какво има на рисунката, какво изобразява тя?
Подкрепяйте го и го предразполагайте така, че да му хрумнат възможно най-много идеи. И в тази игра хубавото е, че няма грешни отговори - всяка идея помага на дребосъчето да развива своето въображение.
ТРЕТАТА ДУМА
Това мозъчно упражнение стимулира и разкрива връзките или асоциациите между думите в темпоралния лоб. Целта е максимално бързо да откриете третата дума (съществително), която се асоциира с посочените две изходни думи, или ги обединява по някакъв начин.
Ето и няколко примера:
1) карта - кораб (трета дума: пират);
2) мечок-магаре (трета дума: Прасчо);
3) кенгуру-магазин (трета дума: торба)
ВЛИЗАНЕ В РОЛЯ
Едно от нещата, които обогатяват трайно детските представи и ум, е възможността им да се поставят на мястото на друг - бил той човек, животно, растение, дори предмет. Разиграйте с тях двуролева игра, в която заедно избирате в кого да се превъплътите. Например детето е лекар, а вие - пациент. Или пък вие сте коала в зоопарка, а то е посетител. Добрата и лошата вещица. Изследовател и неговият помощник. Кактус и пчела. Възможностите са много, а идеята е просто да си организирате кратки, спонтанни диалози, в които да разберете как детето вижда света и да му помогнете, забавлявайки се, да е по-емпатично и с по-широк хоризонт.
Накрая, не забравяйте най-важното: да развиваш ума си е вълнуващо и интересно приключение, не е академична дейност само за избрани. Игрите по-горе ще внушат именно това на децата и ще ги увлекат в неусетно усъвършенстване.